4 Tips om de Kosten voor Advertenties op Meta te verlagen en meer winst te maken met je lean webshop
Online adverteren op Meta, met als voornaamste platformen Facebook & Instagram is een krachtige manier om de producten van je lean webshop te gaan promoten. Tegelijkertijd kan het ook kostbaar en duur worden als je niet slim te werk gaat.
Als het gaat om het runnen van een lean webshop, is het belangrijk om de waarde van het goed beheren van je advertentiekosten duidelijk te begrijpen.
In dit artikel delen we 4 waardevolle tips om de kosten van je advertenties op Meta te verlagen én zullen we een aantal concrete voorbeelden tonen over hoe wij voor verschillende webshops de kosten voor advertenties kunnen verlagen.
Daarnaast zullen we ook de relatie tussen een lean webshop en het verlagen van de kosten van advertenties op Meta overlopen.

Tip 1: Verlaag je kosten met een overzichtelijke advertentie structuur
Veel advertentieaccounts op Meta zien eruit als een recyclagepark waar geen duidelijke structuur in zit en allerlei campagnes en ideeën kriskras door elkaar staan. Het is daarom belangrijk om een degelijke, overzichtelijke advertentie structuur voor je advertenties te bewaren.
Dit heeft niet alleen voordelen voor je analyses en verbeteringen, waardoor je efficiënter zal kunnen werken, maar ook zal Meta deze duidelijke structuur weten appreciëren, met betere resultaten als effect.
Je kan onderstaande structuur voor je Meta advertenties om zowel je kosten te verlagen als een goed overzicht te bewaren, gebruiken:
– Één campagne waar je ENKEL advertenties naar een koude doelgroep laat lopen die jouw webshop nog niet kent
– Één campagne waar je ENKEL advertenties naar een warme doelgroep laat lopen die jouw webshop wel al kennen, je lean webshop hebben bezocht, een product aan hun winkelmandje hebben toegevoegd maar nog niets hebben gekocht
– Één campagne waar je ENKEL advertenties naar een vergelijkbare doelgroep laat lopen om deze te onderscheiden van de koude en warme doelgroepen
– Één campagne die je kan gebruiken als “speeltuin” om nieuwe advertenties en plaatsingen in te gaan testen
Op die manier heb je vier verschillende campagnes die steeds een ander doel hebben en een ander overkoepelend publiek aanspreken. Zo hou je de structuur overzichtelijk en specifiek voor verschillende fases in de e-commerce customer journey.
Probeer dus ten allen tijde om een chaotische wirwar van advertenties en campagnes te vermijden. Hierdoor kun je gemakkelijk de prestaties analyseren, de onnodige uitgaven minimaliseren en de focus leggen op de campagnes die het beste presteren.
Dit principe past dan ook perfect in het hebben van een lean webshop om online geld te verdienen. Door een overzichtelijke structuur kun je kostenefficiënter gaan adverteren adverteren op Meta.
Tip 2: Kies voor grote doelgroepen op Meta
Meta heeft ruimte nodig met adverteren om te leren wie jouw doelgroep precies is en welke personen nu het vaakst aan de laagste kosten een bestelling op je webshop komen plaatsen.
Met een doelgroep van 10,000 personen ga je het helaas niet redden, die is te specifiek en te klein om Meta voldoende ruimte te geven om te leren.
Doelgroepen die te klein zijn kunnen leiden tot hogere concurrentie en kosten per klik. Door een breder publiek te targeten met (brede) relevante interesses, bereik je efficiënter potentiële klanten en verlaag je je kosten per aankoop.Onze ervaring leert dat je, om Meta voldoende ruimte te geven, best gaat kiezen voor doelgroepen met een grote van minimaal 400,000 personen. Op die manier heeft Meta voldoende plaats om binnen die interesse specifiek naar de juiste personen te zoeken die op jouw webshop een bestelling komen plaatsen.

Tip 3: Kies voor Advantage+ voor een maximaal bereik
Dankzij Advantage+, ofwel Automatische plaatsingen te gebruiken, ga je adverteren op verschillende platformen die onder de “paraplu” van Meta vallen. Dit is efficiënter dan handmatige plaatsingen omdat Meta dan zelf zal gaan optimaliseren op welk platform het meest kostenefficiënt je advertentie kan worden weergegeven om aan de laagste kosten, de meeste resultaten te halen.
Dit resulteert in lagere kosten per bestelling op jouw lean webshop, door het maximaliseren van bereik en het minimaliseren van uitgaven op platformen die onnodig en niet winstgevend zijn.

Optimaliseer je advertenties en beeldmateriaal voor mobiel
De tijd dat consumenten om hun bestellingen op online webshops af te handelen nog het “bakje” van hun bank nodig hadden, lag al een tijdje achter ons. Meer en meer worden bestellingen op webshops volledig via smartphone afgerond. De opkomst van de technologie en het bankieren via smartphone maakte dat de manier waarop consumenten online shoppen drastisch is veranderd.
Daarom is het belangrijk om deze lijn door te trekken in het hele proces dat een klant aflegt, dus ook in de advertenties. Hier zijn enkele praktische tips die je kan gebruiken om je advertenties op Meta mobielvriendelijk te maken om deze zo beter af te stemmen op het apparaat en op die manier je kosten te verlagen.
1. Kies voor video’s van minimaal 15 seconden
Met de opkomst van Reels & TikTok hebben mobiele smartphonegebruikers de neiging om kortere video’s in plaats van langere video’s te bekijken. Dat wil dus zeggen dat je ervoor moet zorgen dat je video’s toch minimaal 15 seconden duren. Het is belangrijk om snel tot de kern van je boodschap te komen, kort en tegelijk krachtig de voordelen van het product en jouw webshop over te brengen.
Probeer te vermijden dat je langdradige video’s maakt en het is aan te raden om altijd beeldmateriaal van mensen te tonen in je video’s, om de video’s zo authentiek te houden en de aandacht van je doelgroep langer vast te houden
2. Grijp de aandacht in de eerste 3 seconden
De eerste paar seconden van je video gaan bepalen of je doelgroep de video verder wil bekijken. Daarom is het cruciaal om de eerste 3 seconden meteen de aandacht van je doelgroep vast te grijpen. Dit doe je door gebruik te maken van pakkende visuals, krachtige boodschappen of een element dat opvallend is om zo de nieuwsgierigheid op te wekken.
3. Bouw verticale video’s voor smartphone
Smartphones hebben een verticale oriĂ«ntatie, dus maak je best video’s in deze oriĂ«ntatie. Als je niet meteen weet wat we hiermee bedoelen, de beeldverhouding van Instagram Story & Reels en TikTok video hebben een verticale verhouding.
Door verticale video’s te maken voor de advertenties van je lean webshop geef je gebruikers een naadloze ervaring zonder dat ze hun scherm moeten draaien of er ergens verloren witruimte zichtbaar is.

Conclusie
Een lean webshop is gebouwd op principes van efficiëntie en het besparen van kosten om zo op een slimme manier online geld te verdienen. Deze principes zijn echter niet beperkt tot de lean webshop zelf, maar trek je door over alles wat daarmee te maken heeft, dus ook je advertenties op Meta.
Door slim gebruik te maken van kleine aanpassingen in je advertenties, je strategie en beeldmateriaal kun je de kosten voor je advertenties grondig verlagen en je winstgevendheid vergroten.Wil je graag meer weten over hoe je online geld kan verdienen dankzij een lean webshop? Vergeet je dan zeker niet aan te melden voor onze gratis live online training.