Google Trends voor E-Commerce: Ontdek winstgevende niches (Tutorial)
In de wereld van e-commerce en lean webshops, is het altijd een kwestie om een stap voor te blijven en mee te surfen op nieuwe ontwikkelingen om zo online geld te verdienen. Google Trends is een gratis tool die je kan gebruiken om snel nieuwe trends te spotten en een voorsprong te behouden.
Dit niet alleen op het vlak van de producten die je gaat verkopen, maar ook het begrijpen van de markt en de bijbehorende behoeften van klanten binnen die markt. Het succes van je lean webshop staat of valt ook met de producten die je gaat verkopen. In dit artikel gaan we echter een stapje terug en gaan we met behulp van Google Trends op zoek naar winstgevende, stabiele niches waarin we vervolgens winstgevende producten gaan zoeken.
Wat is Google Trends?
Voor we overlopen hoe je Google Trends in de praktijk gaat gebruiken, laat ons eerst eens kijken naar wat Google Trends eigenlijk is.
Google Trends in het kort: Google Trends is een gratis hulpmiddel dat is aangeboden door Google, waarmee je de populariteit van zoekopdrachten en termen in de loop van de tijd kan opvolgen. Het geeft je een dieper inzicht in hoe vaak een specifieke zoekterm wordt ingevoerd in Google.
Hierdoor kun je zien hoe populair een zoekterm op elk moment van het jaar is, trends ontdekken, begrijpen hoe en wanneer bepaalde zoekopdrachten in populariteit stijgen of dalen.
Als (toekomstige) eigenaar van een lean webshop, kunnen we heel goed gebruik maken van deze tool en de data die er worden weergegeven. Bijvoorbeeld in onze zoektocht naar een geschikt product en een winstgevende niche waarop we ons met onze webshop op willen richten.
Wat zijn de voordelen van Google Trends? De voordelen van deze tool zijn namelijk talrijk en het is een goed idee om deze allemaal te gebruiken als je een lean webshop gaat uitbouwen:
– Je kan Google Trends gebruiken om niches te identificeren waar het hele jaar lang een stabiele vraag naar is. Dit is een essentieel element voor een lean webshop. Als je heel het jaar lang genoeg vraag naar je producten hebt, ga je steeds een stabiel resultaat zien, zonder veel pieken en dalen.
– Dankzij Google Trends kun je nieuwe trends en niches vroeg spotten, binnen die niche producten zoeken en meeliften met de groeiende populariteit van die niche.
Met Google Trends leer je niches en trends beter begrijpen, zodat je de juiste stappen kan zetten om je lean webshop te laten groeien op basis van beschikbare trends en niet alleen op je eigen buikgevoel.
Stap 1: Niche-onderzoek voor je lean webshop met Google Trends
De allereerste stap bij het starten van je eigen lean webshop om zo online geld te verdienen en een semi-passieve bron van inkomsten op te bouwen, is het vinden en kiezen van de juiste niche.
Een niche is het specifieke segment van de (online) markt waarop jij je gaat richten als ondernemer. Het is met een lean webshop aan te raden om die webshop te starten rond één niche in plaats van rond meerdere niches.
Op die manier kun je als een specialist in die niche overkomen, wat meer vertrouwen zal opwekken bij de bezoekers van je webshop, waardoor de kans groter is dat ze effectief zullen overgaan tot een bestelling.
Gebruik volgende stappen om winstgevende niches te vinden voor je lean webshop via Google Trends
1. Voeg zoektermen in
Start met het invoeren van zoektermen in Google Trends die relevant zijn voor jouw interessegebied. Stel dat je als voorbeeld interesse hebt om huisdierenproducten te verkopen, kun je termen zoals “huisdierenverzorging”, “huisdierenspeelgoed”, “kattenaccessoires” invoeren.
2. Analyseer de grafieken
Vervolgens zie je in Google Trends de grafieken die de populariteit van de zoekterm die jij zonet opgaf zal weergeven over de bepaalde periode. Dit is de eerste belangrijke informatie die je kunt gebruiken.
Hier is het belangrijk om een diepgaand onderzoek te doen om zo de stabiele niches bloot te leggen.
Het kiezen van een stabiele niche is van cruciaal belang voor een lean webshop. Je wil ervoor zorgen dat je een niche kiest die niet afhankelijk is van seizoensinvloeden.
Zo zal je merken dat de vraag naar bijvoorbeeld kerstbomen of tuintafels enorme pieken en dalen kent en logischerwijs niet heel het jaar lang stabiel is, omdat het seizoensproducten zijn. Dit zijn niches die je liever links laat liggen met je lean webshop.
Door Google Trends te gebruiken, kun je niches vinden die een voldoende stabiele vraag hebben.
Hoe gaan we Google Trends in de praktijk gebruiken?
Nu je begrijpt hoe Google Trends werkt en waarom het voor onze lean webshop zo belangrijk is, laten we eens kijken naar de praktische stappen om deze tool in de praktijk te gebruiken.
Dit is het startscherm van Google Trends, klik bovenaan op ‘Ontdekken’ om de plaats te openen waar je je gewenste zoekterm kan ingeven en de grafieken kan bekijken.
Vervolgens ga je bij ‘Een zoekterm toevoegen’ je gewenste zoekterm invoeren, je kiest voor het resultaat waar het woord ‘zoekterm’ onderstaat voor het juiste resultaat. We blijven bij ons voorbeelden van huisdieren en krijgen de volgende grafiek te zien.
Hier zie je dat de vraag naar huisdieren het hele jaar lang netjes stabiel blijft en de lijn op de grafiek nooit de bodem raakt. Hier kun je uit concluderen dat de niche huisdieren een stabiele niche is, waar je op kan verder bouwen en dieper in kan gaan duiken.
Stap 2: Trends identificeren voor je lean webshop met Google Trends
Zodra je een geschikte en stabiele niche hebt gevonden, is het tijd om dieper in die niche te duiken en te begrijpen welke trends binnen de niche voor je lean webshop opkomen.
Trends kunnen elk jaar verschillen en/of ieder jaar terugkeren. Net daarom is het interessant om te spelen met de periodes binnen Google Trends, zodat je de hele geschiedenis van een specifieke zoekterm kan analyseren.
Hierdoor blijf je ook bij met de meest recente ontwikkelingen en kun je erop inspelen.
Trends identificeren met Google Trends
We duiken nu verder in de niche huisdieren en nemen als voorbeeld dat we interesse hebben in honden en overwegen om hondenspeelgoed te gaan verkopen. Je voert de zoekterm hondenspeelgoed in bij Google Trends en bekijkt de weergegeven grafiek.
Hier zien we dat de vraag naar hondenspeelgoed het hele jaar lang stabiel is en af en toe pieken en dalen kent. Zo is er tussen kerst en nieuwjaar bijvoorbeeld amper vraag naar deze producten, waarschijnlijk omdat we als mensen dan vooral cadeautjes voor onze vrienden en familie kopen.
Door verschillende diepgaande zoektermen rond jouw brede niche in te voeren, kun je trends identificeren met Google Trends voor jouw lean webshop en zo een groeiende, stabiele trend vinden.
Nog interessanter zal het worden wanneer je verschillende niches met elkaar gaat vergelijken. Hiervoor klik je naast de eerste zoekterm op ‘een zoekterm toevoegen’ en geef je de tweede zoekterm in die je graag met de eerste wil vergelijken.
Als voorbeeld zetten we hier honden tegenover katten. Je ziet op de foto dat de vraag naar zowel honden als katten over het jaar stabiel blijft en met elkaar mee volgt. Tegelijkertijd zie je ook dat er continu een hogere vraag is naar honden dan naar katten.
Op die manier kun je eenvoudig productcategorieën met elkaar vergelijken om zo te zien welke de meeste tractie en beweging krijgen.
Stap 3: Weloverwogen beslissingen nemen
Nadat je trends hebt ontdekt, is het tijd om slimme beslissingen te nemen voor je lean webshop met behulp van de resultaten die je ziet in Google Trends.
Geografische Locaties Bepalen
Praktisch voorbeeld: stel dat je beslist om een lean webshop te starten en dure producten zoals bijvoorbeeld sauna’s te gaan verkopen in een hoge, premium prijsklasse – dan zou het logisch zijn dat er meer vraag is naar deze producten in gemeenten en steden waar het gemiddelde inkomen hoger ligt dan op andere plaatsen in België.
Dit is cruciaal voor het richten van je latere marketinginspanningen op de juiste regio’s waar de vraag hoog is, om zo geen marketingbudget te verkwisten aan regio’s waar geen of weinig vraag is naar jouw producten.
Analyse van Historische Gegevens
Praktisch voorbeeld: Elk jaar opnieuw barst in november de online koopgekte los in het kader van Black Friday, Cyber Monday en de periode met feestdagen die daarop volgen. Door gebruik te maken van Google Trends voor je lean webshop, kun je bekijken wanneer de vraag tijdens die periodes begint toe te nemen om op die manier je voorraad en marketinginspanningen daar beter op af te stemmen.
Tips & Tricks voor Google Trends met je Lean Webshop
Nu je begrijpt hoe je de gegevens en resultaten van Google Trends voor je lean webshop kan aflezen, kun je gebruikmaken van de volgende tips & tricks.
– Je kunt populaire zoektermen in je niche gebruiken om zo het assortiment en je productaanbod te verbeteren en verder uit te breiden
– Door opkomende trends te gebruiken, kun je de marketingstrategie van je webshop aanpassen om de aandacht te trekken van een groeiende markt (bijvoorbeeld: groeiende interesses in korte video’s zoals Reels bij generatie Z)
Google Trends: Casestudy van een webshop
Om je te tonen hoe een bestaande webshop gebruik heeft gemaakt van Google Trends, laat ons er een case-study bij nemen van een webshop eigenaar die deze tool met succes heeft gebruikt.
Casestudy: Lean Webshop met sportartikelen
Een webshop met sportartikelen merkte op dat de populariteit voor de zoekterm “thuis sporten” aanzienlijk toenam tijdens lockdown-periodes. Daarom besloten ze hun productassortiment uit te breiden met producten die hun klanten helpen om thuis te sporten. Door op deze trend in te spelen, zagen ze een aanzienlijke stijging in hun omzet en winst.
Conclusie: Google Trends & een Lean Webshop gaan perfect samen.
In dit artikel hebben we besproken hoe je Google Trends kan inzetten als een krachtig hulpmiddel voor het ontdekken van winstgevende niches, het vinden van opkomende trends en het nemen van beslissingen op basis van data voor je lean webshop.
Door gebruik te maken van de gegevens die Google Trends je te bieden heeft, kun je je webshop naar nieuwe hoogten tillen en stap voor stap de weg zetten naar een semi-passief inkomen.
Het is daarom aan te raden om Google Trends mee op te nemen in je dagelijkse tools voor het starten en uitbouwen van je eigen Lean Webshop. Het is bovendien gratis in gebruik.