Complete gids om je eigen lean webshop te starten
In dit artikel hebben we het over het starten van je eigen lean webshop in België. Wat is het? Waar komt de term lean vandaan? Wat heb je nodig om te starten en wat zijn de resultaten die je kan verwachten?
Een lean webshop is het nieuwe normaal
In de wereld van e-commerce draait alles om snelheid, efficiëntie en het minimaliseren van risico’s en verspilling van geld, tijd en middelen. Wil je je eigen webshop starten zonder dat je eerst duizenden euro’s moet investeren. Dan ben je hier aan het juiste adres! In dit blogbericht zullen we je meenemen door de principes van lean management en hoe je ze kan toepassen om je eigen lean webshop te starten én te laten groeien.
Waar komt de term lean vandaan?
Terechte vraag. De term lean en lean thinking werd voor het eerst echt populair toen het Japanse automerk Toyota ermee naar buiten kwam. Concreet wil lean thinking betekenen dat je een zo waardevol mogelijke product of dienst voor je klant gaat maken, met zo weinig mogelijk investeringen en verspilling van tijd, geld of middelen.
Hierdoor gaan de kosten van de investering omlaag, waardoor het resultaat zal verbeteren. Sinds het principe bij Toyota zo succesvol is geworden, zijn er sinds de jaren 90 meer en meer bedrijven die de principes hebben overgenomen en toepassen.
Het zijn die principes die je gaat overnemen om je eigen lean webshop te starten. Als je er dus van droomt om online geld te verdienen met je eigen webshop, zonder dat je duizenden euro’s moet gaan investeren, dan is kiezen voor een lean webshop de juiste keuze.
Het is dankzij de principes van lean management te gaan toepassen om je lean webshop te starten en te laten groeien, dat je online geld kan verdienen, waar je ter wereld ook bent.
Wat is een lean webshop?
Een Lean Webshop is een webshop/e-commercebedrijf dat zich richt op het minimaliseren van kosten, tijd, geld, verspilling en middelen in alle aspecten die ermee te maken hebben. Het doel is om zo efficiënt mogelijk op te starten en kosten te besparen, terwijl de klantentevredenheid behouden blijft.
Hier zijn enkele kernprincipes van een lean webshop:
1. Minimum Viable Product (MVP)
Een minimum viable product (ofwel MVP) is het eerste product dat je op je lean webshop gaat aanbieden en verkopen. Je gaat geen compleet nieuw product ontwikkelen, maar je gaat een bestaand product herverkopen op jouw eigen lean webshop.
Je gaat het product uiteraard voor je het gaat aanbieden eerst eens zelf aankopen om de kwaliteit ervan te controleren. Voldoet het product aan de minimale kwaliteitsvereisten en zijn er ook mensen uit jouw omgeving die de kwaliteit voldoende vinden, dan is dat het eerste product dat je zal aanbieden op jouw webshop.
Belangrijk is vervolgens om zeker in het begin géén voorraad van dat product in te gaan kopen. Zoals je weet wil lean betekenen dat je het risico op falen zo laag mogelijk wil brengen en dat we kosten en geld uitgeven tot een absoluut minimum willen gaan herleiden.
Dus, waarom zou je dan meteen tientallen stuks van jouw product als voorraad gaan inkopen, zonder dat je zeker bent dat je het product ook daadwerkelijk kan verkopen? Dit zou een gering risico met zich meebrengen.
Het is net dat risico dat je gaat vermijden door een lean webshop. Omdat je niet meteen een voorraad van jouw producten gaat inkopen, zorg je ervoor dat je ook geen grote financiële investering moet gaan maken in die voorraad, waardoor je meteen veel geld kan gaan besparen.
2. Continu verbetering
Vervolgens ga je dat product aanbieden op jouw eigen lean webshop en ga je die producten ook promoten om het zo te kunnen verkopen en te leveren aan jouw klanten.
De opbrengst van die eerste verkopen, investeer je nadien terug in het verder ontwikkelen van je product, het uitbreiden van je assortiment en aanbod producten en in het converterend presenteren van jouw producten, zodat er meer bezoekers worden aangezet om het product ook daadwerkelijk te gaan bestellen.
Daarbij is het belangrijk dat je regelmatig gaat luisteren naar wat jouw eerste klanten te vertellen hebben over het product en wat hun ervaringen zijn. Met die feedback kun je vervolgens aan de slag om je producten verder te verbeteren en zo de kwaliteit continu te verhogen.
Tegelijkertijd ga je op zoek naar verschillende manieren om processen te verbeteren en kosten te verlagen. Denk hierbij onder andere aan onderhandelen met je leveranciers om een lagere inkoopprijs of een hoeveelheidskorting te krijgen. Probeer een langetermijnrelatie met je leveranciers en groothandels op te bouwen, zodat ze je stilaan maar zeker steeds een lagere prijs voor jouw producten kunnen aanbieden.
Hierdoor kun jij je producten goedkoper gaan inkopen, wat ervoor zorgt dat je meer winstmarge per bestelling zal overhouden en dus ook een beter algemeen bedrijfsresultaat zal overhouden.
Eveneens is het interessant om te onderzoeken of er goedkopere alternatieven zijn om de producten en bestellingen goedkoper bij jouw klanten te krijgen door de verzendkosten te verlagen. Zo kan het bijvoorbeeld goedkoper zijn om samen te werken met je leverancier en de producten rechtstreeks aan je klanten te laten bezorgen, dan samen te werken met een externe derde partij die de verzending voor zich neemt.
Ook hier komt onze term lean thinking opnieuw aan bod. Je gaat op verschillende vlakken en processen continu controleren of er een andere, betere, snellere, goedkopere en efficiëntere manier is om een bepaald proces tot een goed einde te brengen. Alleen op die manier doe je met jouw lean webshop actief aan lean thinking en zal je merken dat zowel de omzet, de winst, maar vooral ook de tevredenheid van je klanten systematisch zal verhogen.
3. Klantgerichtheid
Klant is koning en zal altijd koning blijven, met een lean webshop is dat niet anders. Het succes van je lean webshop staat of valt met de mate waarin klanten tevreden zijn over jouw webshop, je producten, je communicatie en de service die je gaat bieden.
Van in het begin de focus leggen op klantgerichtheid zorgt er ook voor dat je webshop een goede, positieve reputatie zal krijgen, waardoor je ook op de lange termijn online geld zal verdienen met je lean webshop.
Dat is een principe die de allergrootste merken op deze planeet al decennialang toepassen. Hoe kan het anders dat we al jaar en dag kopen bij de grote, bekende merken? Omdat ze sinds het prille begin van hun bedrijf hun klanten centraal zetten.
Daarom is het belangrijk, naarmate de omzet en het klantenbestand van je lean webshop gaat groeien, regelmatig contact op te nemen met je klanten om zo hun behoeften en wensen te leren begrijpen. Op die manier kun je hen de beste waarde voor hun geld leveren en zullen ze ook meer openstaan om vaker bij jou een bestelling te komen plaatsen.
We blijven namelijk mensen en ondanks dat je producten en diensten online verkoopt, zonder menselijke tussenkomst, willen we nog steeds als mensen worden behandeld en aanzien, net om die reden is het plaatsen van de klant als mens zo ontzettend belangrijk.
Het begrijpen van de behoeften en wensen van je klanten zal er ook voor zorgen dat je tot nieuwe ideeën en inzichten komt die je vervolgens kan doorvoeren om zo de ervaring van je klanten nog te verbeteren. Hierdoor zullen deze geneigd zijn méér en vaker te bestellen, wat jouw omzet en winst ten goede komt, terwijl je aan de andere kant alle andere processen zo lean mogelijk probeert te houden, met zo weinig mogelijk verspilling van tijd, geld en middelen.
Stappen om je Lean Webshop te starten voor online geld verdienen
Dit is een stappenplan dat je kan gebruiken om je eigen lean webshop te starten, zodat je met zo weinig mogelijk investering vooraf en zo weinig mogelijk risico online geld kan gaan verdienen, van eender waar ter wereld je jezelf ook mag bevinden.
Stap 1: Marktanalyse
Voor je begint, ga na waar je eigen interesses liggen, onderzoek welk soort producten jij zelf regelmatig online koopt en identificeer de niches en categorieën van producten waarin je kunt concurreren.
Analyseer webshops van concurrenten en zoek naar kansen. Door gebruik te maken van tools als Google Trends kun je eenvoudig zien of de vraag naar jouw producten stijgt en of het hele jaar lang een voldoende, stabiele vraag is naar de producten.
Stap 2: Kies je niche
Het is aan te raden een niche te selecteren die aansluit bij je interesses en eventuele expertise. Dit maakt het gemakkelijker om gemotiveerd te blijven. Bovendien zorgt het er ook voor dat je een stuk van je eigen interesse in je producten en assortiment kan laten terugkeren, wat ervoor zorgt dat jouw lean webshop iets unieker zal overkomen dan jouw concurrenten.
Stap 3: Bouw je eerste MVP lean webshop
Bouw een eerste basisversie van je webshop met de nodige functies en functionaliteit. Maak gebruik van platformen als Shopify of WooCommerce om snel van start te gaan, ook al heb je geen ervaring of technische kennis.
Een fout die veel startende webshops maken is dat ze meteen willen dat hun webshop er perfect uitziet, voor ze de webshop lanceren. Hierdoor verliezen ze kostbare tijd en stellen ze het online geld verdienen met die webshop alleen maar uit.
Het is belangrijk om snel actie te nemen, snel te lanceren en de eerste resultaten te zien, zodat je deze kan analyseren en op basis daarvan kan bijsturen om je webshop te verbeteren.
Door gebruik te maken van platforms als Shopify of WooCommerce, kun je zelf eenvoudig en snel je eigen webshop bouwen en hoef je geen duizenden euro’s te investeren om deze door iemand te laten maken.
Dat past perfect in het lean webshop concept – je gaat geld en middelen besparen door ervoor te kiezen de webshop zelf te bouwen, in plaats van deze te laten bouwen.
Stap 4: Keuze van producten en assortiment
Op basis van de niche die je hebt gekozen, voeg je vervolgens producten uit die niche toe aan je lean webshop. Voer hiervoor eerst een grondig marktonderzoek uit, zodat je nog voor je de webshop gaat lanceren en promoten een bewijs en proof-of-concept hebt, dat er daadwerkelijk vraag is naar de producten die je gaat aanbieden.
Een soortgelijk onderzoek geeft je als startende webshop ook een stukje gemoedsrust omdat dat onderzoek bewees dat er wel degelijk online vraag is naar de producten die jij wil aanbieden op je webshop.
Ga ook na wat de behoeften zijn van de klanten uit jouw niche. Probeer lid te worden van forums en groepen op social media als Facebook waarin de klanten van jouw doelgroep zich bevinden. Daar kun je meningen, behoeften, ervaringen en wensen van jouw ideale klanten leren kennen waar je vervolgens op kan inspelen met jouw productassortiment.
Ook hier weer is het belangrijk om snelle actie te maken en niet té lang te blijven stilstaan bij de productselectie. “Done is better than perfect” is een bekend gezegde en het is net als bij de webshop belangrijker om snel te schakelen, actie te nemen, de eerste resultaten te zien en daar vervolgens op in te spelen.
Stap 5: Online marketing
Van zodra je webshop er staan en je hebt je producten aantrekkelijk kunnen presteren, is het een kwestie van online marketing in te zetten om je lean webshop te gaan promoten.
Je kan ervoor kiezen om SEO (Search Engine Optimization) te gaan gebruiken of te kiezen voor betaalde advertenties op social media.
Het voordeel van SEO is dat het gratis is, het nadeel is echter dat het lang duurt voor je er resultaten mee gaat zien, waardoor je kostbare tijd gaat verliezen om de eerste resultaten te zien binnenkomen en je dus geen grondige analyse kan maken op wat je kan verbeteren.
Als je kiest voor betaalde promoties via social media, heb je als voordeel dat je meteen (al na 1 dag) ziet wat de resultaten van die promoties zijn, waardoor je sneller conclusies kan maken en kan bijsturen waar nodig.
Nadeel is dat het betaalde promoties zijn en je daarvoor uiteraard dus ook een promotiebudget moet voorzien.
Het doel met je lean webshop is natuurlijk om zo snel mogelijk online geld te verdienen. Daarom is het aan te raden om een marketingbudget mee in te calculeren, zodat je dat kan inzetten voor betaalde promoties op social media, om zo snel resultaten te zien en je eerste bestellingen te zien binnenkomen.
Stap 6: Feedback van klanten
Het is een stap die meerdere keren zal terugkeren, maar feedback van je klanten vragen, naar hen luisteren is van cruciaal belang voor de verdere groei van je lean webshop.
Als eigenaar van je webshop, zit je vaak té kort op alle zaken en zie je bepaalde, belangrijke zaken over het hoofd. Dat kan je vermijden door regelmatig naar je klanten te luisteren en hun feedback te verzamelen.
Een interessante manier om dat te gaan doen is door een community op te richten voor je webshop, bijvoorbeeld in de vorm van een Facebookgroep, waar je al je klanten gaat verzamelen. Niet alleen kun je die Facebookgroep dan gebruiken om promotie in te maken, maar ook om een relatie met je klanten op te bouwen, hen te leren kennen en te vragen naar feedback over je webshop, je producten en je assortiment.
Ook dat is een lean webshop en lean thinking. Het opstarten van die community kost je geen geld of een grote investering en het voordeel dat je eruit haalt is enorm.
Stap 7: Opschalen
Naarmate je lean webshop groeit en je dagelijks een consistent aantal bestellingen krijgt, kun je overwegen om een stuk van je omzet en winst te gaan herinvesteren in het uitbouwen van je producten en het vergroten van je assortiment.
Op die manier kun je meer producten gaan aanbieden aan je klanten, wat hen zal aanzetten om ook bij jou te komen bestellen, wat dan weer een positief effect heeft op je omzet en je winst.
Als je daarnaast meer wil gaan verdienen met je webshop en je omzet wil verhogen, dan zul je meer bezoekers moeten gaan aantrekken. Meer bezoekers aantrekken, wil zeggen dat je meer moet gaan investeren in marketing en betaalde promoties of SEO om dat te gaan realiseren.
Doe er alles aan om het ook hier lean te houden. Ga na via welke kanalen je nu het meeste aantal bezoekers krijgt en maak een diepgaande analyse van via welke weg of promotie de meeste bezoekers klanten worden. Vervolgens geef je meer budget uit aan wat werkt en reduceer je het budget van wat minder omzet en winst opbrengt.
Conclusie
Het starten van je eigen lean webshop is een haalbare manier om online geld te verdienen zonder enorme investeringen, waar je ook bent ter wereld. Door de lean-principes toe te passen en je webshop stap voor stap te laten groeien, kun je succesvol zijn in de wereld van webshops en e-commerce.
Blijf continu verbeteren en houd de klant steeds als hét centrale middelpunt in alle activiteiten die je gaat uitvoeren.